Hjem
Leiebil
Om oss
Artikler
Ofte stilte spørsmål
Kontakt
Kontakt oss
Ofte Stilte spørsmål
Depositum og betaling
Leie, henting og levering
Skader og forsikring
Parkering, bom og bøter
Depositum og betaling
Depositum - hvordan fungerer reservering av depositum på kort?
Avtalt leiebeløp trekkes fra kortet ditt når du kommer for å hente bilen. Samtidig trekker, eller «tæpper» du kortet en ekstra gang, for å reservere et depositum på kortet. Det gjøres altså to transaksjoner knyttet til ditt kredittkort. Reservasjon av depositum er en forutsetning for å få leie bil hos oss.
Ved utlevering av bil, trekkes avtalt leiesum fra betalingskortet eller kredittkortet ditt. Leiesummen dekker avtalt biltype, leieperiode og kjørelengde. I tillegg reserverer vi et depositum på minimum 2000 kr. Ved leieforhold so varer lengre enn én uke, eller ved leie av visse biltyper og -størrelser, som Tesla og skapvogner, er depositumet på minimum 3000 kr.
Etter tilbakelevering av leiebilen blir bompasseringer og kostnader for lading eller etterfylling av drivstoff, belastet fra reservert depositum. Hvis du lader eller tanker fullt opp igjen før levering, blir du ikke belastet for dette. Så blir resten av depositumet gjort tilgjengelig igjen på kortet ditt. Hvis leieforholdet etter avtale utvides tid og eller kjørelengde underveis, blir også dette trukket fra depositumet ditt. Det samme gjelder for parkering og eventuelle bøter knyttet til leiebilen i løpet av leieforholdet, hvis du ikke betaler dette på stedet.
Fra leiebilen er returnert kan det ta opptil fem virkedager før depositumet blir disponibelt i kortet. Skulle vi motta bøter, parkeringsavgifter eller andre kostnader knyttet til leiebilen under leieforholdet, etter at depositumet er frigjort, så belaster eller fakturerer vi deg i etterkant.
Når depositumet gjøres disponibelt igjen, vil det ikke være ført som en innbetaling eller tilbakebetaling av depositum til konto. Dette er fordi depositumet bare ble reservert i kortet ditt. Derfor vil du i etterkant bare se det beløpet som trekkes fra depositumet for bompasseringer og eventuelt andre kostnader nevnt ovenfor. Så fort du ser beløpet som ble trukket, betyr det at resten av depositumet er tilgjengelig for deg på konto. Hvis du opplever at depositumet fortsatt er reservert på konto mer enn fem virkedager etter at bilen er levert, ta kontakt med banken din.
NB: Depositum er ikke en transaksjon ut fra kontoen din – det er bare en reservasjon. Det disponible beløpet ditt blir nedjustert tilsvarende det reserverte beløpet, mens saldoen din forblir uendret. Beløpet for depositum blir ikke belastet før vi tar oppgjøret, og eventuelt belaster deg for påløpte kostnader. Hvis det ikke påløper noe ekstra vil depositumet frigis, men fordi det aldri ble belastet, vil du heller ikke se en returtransaksjon på beløpet.
Må jeg ha kredittkort for å leie bil?
Du må ha kredittkort for å leie bil hos oss, og dette er et ufravikelig krav. Vi tar nødig imot kontantbetaling og vi har ikke vekslepenger. Vi krever uansett kort for å kunne reservere depositum. Forsikringsselskapet vårt krever at vi tar kredittkort som betalingsgaranti når vi leier ut en bil. Det eneste unntaket er for bedrifter som har inngått fakturaavtale med oss.
Det finnes flere måter å betale med kort. Hvis kortinnehaveren ikke selv er til stede ved henting av bilen, går det an å få tilsendt en lenke på SMS som må betales før uthenting. Ved kontaktløs henting i elektronisk nøkkelskap, er det også mulig å betale ved å identifisere seg gjennom BankID. Dette tilbyr vi kun etter avtale, da vi er avhengig av både å kunne kontrollere førerkort, og reservere et depositum før vi kan levere ut en leiebil.
Har dere egne betingelser for dyre biler/luksusbiler?
Ved leie av dyrere biler/luksusbiler krever vi kredittkort, og det reserveres et depositum på minimum 5.000 kr. Nedre aldersgrense for leie av disse biltypene er 26 år.
Hva er inkludert i leieprisen?
I prisen du får oppgitt av oss er leie for forespurt periode og estimert kilometer, inkludert. Vi har ikke "fri kilometer", men gir deg en pris som inkluderer det antall kilometer som du beregner å kjøre i løpet av leieperioden, inkludert en basisforsikring. (Du kan etter eget ønske legge til og betale for en super-forsikring som gir deg lavere egenandel i tilfelle skade).
Bompasseringer, parkering, bøter og drivstoff er aldri inkludert i prisen, da dette er faktorer som varierer og er unike for hvert leieforhold. I tillegg til avtalt leiepris, vil du altså bli belastet for bompasseringer, parkeringer og eventuelle bøter du pådrar deg under leieforholdet. Hvis ikke du fyller opp eller lader bilen til samme nivå som den var da du hentet bilen, vil vi også belaste deg for dette.
Leie, henting og levering
Kan jeg leie bil for en halv dag?
Vi tilbyr halvdagsleie fra mandag til fredag. Tidsrommene er fast definerte, fra 08.00 til 16.00, og fra 16.00 til 24.00. Sistnevnte vil i praksis si at du kan beholde bilen til 08.00 neste morgen.
Hvilke tider gjelder for helgeleie?
Weekend- eller helgeleie gjelder fra 16.00 fredag, til 23.59 på søndag, eller du kan velge å beholde bilen til 08.00 mandag morgen.
Har dere timeleie?
Vi tilbyr timeleie på varebilene våre, og på noen kategorier personbiler, mellom 08.00 og 16.00 på hverdager. Det betyr at bilen kan hentes fra 08.00 og må leveres tilbake innen kl 16.00.
Må jeg ha førerkort?
Du må ha gyldig førerkort for å få leie bil, og førerkortet må vises i skranken. Vi godtar også fremvisning av digitalt førerkort på mobil, lastet ned fra Statens Vegvesen. Den vanligste førerkorttypen er klasse B, som lar deg kjøre biler med en vektbegrensning på 3.500 kg. Den største bilen vi leier ut som er tillatt for førerkort klasse B, er en liten skapbil med 19 kubikkmeter lasteplass. Den kan frakte omtrent 850 kg nyttelast og egner seg perfekt til flytting. En større skapvogn som tar 36 kubikkmeter, er den eneste bilen vi har som krever førerkort klasse C1.
Kan jeg levere bilen utenfor åpningstid, og hvor skal jeg parkere?
Vi har flere parkeringsplasser hvor bilene kan settes hvis du ønsker å levere bilen utenom våre åpningstider. På Bislet kan du parkere på baksiden av Fagerborg kirke, eller på lovlig plass i gaten. På Økern har vi en stor parkeringstomt hvor du kan sette fra deg bilen. Stedene viser vi deg på et kart ved utlevering av bilen.
Etter at bilen er parkert, leverer du nøkkelen i vårt nøkkelinnkast. På Bislet ligger nøkkelinnkastet til høyre for Shareboxen, som står ca. fem meter til venstre for inngangsdøra, i Sporveisgaten (når du har ansiktet vendt mot døren). Bare løft det sorte sylinderlokket og slipp nøkkelen nedi. På Økern legger du nøkkelen i den røde nøkkelboksen til høyre for inngangsdøren.
Husk at bilen må parkeres lovlig på plasser som disponeres av Bislet Bilutleie. Hvis du setter bilen på gateparkering uten å betale avgift, eller parkerer ulovlig, vil du stå ansvarlig for en eventuell bot og borttauing.
Kan jeg hente eller levere bilen på Oslo Lufthavn Gardermoen (OSL)?
Mot et tillegg i prisen kan leiebilen både utleveres og innleveres på Gardermoen. Prisen per i dag er minimum 2.500 kr per vei. Utlevering andre steder er også mulig ved forespørsel.
Holder dere åpent i helgene?
Vi har åpent alle dager i uken! Lørdager fra 08.00 til 12.00 og søndager fra 09.00 til 12.00. Det er faktisk bare en håndfull dager i løpet av året at vi holder stengt: 1. og 2. juledag, 1. nyttårsdag og et par røde dager i påsken. Hos oss får du personlig service 360 dager i året.
Har dere kontaktløs utlevering av leiebil?
For utlevering av leiebil utenfor åpningstidene våre, kan nøkkelen hentes ut i Sharebox, en elektronisk nøkkelboks. Dette fungerer slik:
Først betaler du for leie av bilen via en lenke som vi sender deg på SMS. Vi reserverer da avtalt leiesum, samt depositum i ditt kort. Leiesummen dekker avtalt biltype, leieperiode og kjørelengde. Depositum ved leie av bil gjennom Sharebox er minimum 2000 kr. Reservasjon av depositum er en forutsetning for å få leie bil hos oss. Se også eget punkt om depositum.
Så fort betalingen er gjennomført, får du en ny SMS med tilgang til nøkkelboksen. Det er viktig at betaling blir gjort når du mottar første SMS, ellers vil ikke SMS med tilgang til Sharebox bli sendt ut. Dersom bilen skal hentes 17:00 eller senere, må betalingen være gjennomført innen 16:30.
I SMS med tilgang til Sharebox, vil det også stå hvor bilen er parkert. På Økern vil bilen stå plassert utenfor kontoret, eller på en parkeringplass skiltet Bislet Bilutleie. På Bislet vil bilen stå parkert på en av våre plasser i nærme nøkkelboksen.
Ved levering av leiebilen parkeres den på en av våre plasser. På Bislet parkerer du bak Fagerborg Kirke og legger nøkkelen i nøkkelinnkastet til høyre for Shareboxen, fem meter til venstre for inngangsdøra. Bare løft det sorte sylinderlokket og slipp nøkkelen nedi. På Økern parkerer du på en parkeringsplass skiltet Bislet Bilutleie. Leverer du en elbil som trenger å lades, parkerer du på en plass merket Bislet Bilutleie foran kontoret vårt. Nøkkelen legger du i den røde boksen til høyre for Shareboxen.
Også hvis bilen skal hentes på firmaavtale, er det viktig at den første SMS blir gått gjennom med en gang den mottas, og i god tid før stengetid samme dag.
Skal jeg lade opp eller tanke opp før jeg leverer bilen tilbake?
Bilen skal ha full tank / være fulladet (min 75%) når du henter den, og du plikter å levere bilen tilbake med full tank / fulladet (min 75%) for å unngå ekstra belastning. Skal vi tanke opp / lade opp bilen for deg etter endt leieforhold, blir det vesentlig dyrere for deg enn om du gjør det selv. Vi oppfordrer deg derfor til å levere bilen med samme målerstand for drivstoff eller lading som den hadde ved henting.
Hvordan betjene løftelem/bakløfter?
Våre skapbiler har løftelem for heving av varer fra bakkenivå opp til samme nivå som varerom.
Våre 19m3 biler (også kjølebil) har bakløfter som normalt kan løfte opptil 450kg, mens 36m3 lett lastebilene ofte kan ta 1500-2000kg.
Vekt er avhengig av hvor langt inn på løftelemmen det som skal løftes er plassert, det skal være en illustrasjon på dette på hver bil ved betjeningen.
Se video under "Artikler" for hvordan du betjener de forskjellige merkene av løftelemmer, OG merk at bilens motor ALLTID må være i gang og hovedbryter for løftelem i *førerhytte eller *ved betjening må være aktivert.
(*Hvor hovedbryter sitter avhenger av modell og type løftelem)
NB: Hvis ikke motoren til bilen står og går når du bruker løftelemmen vil bilens batteri raskt tappes og både bilen og løftelemmen stopper å virke. Det er både tungvint og kostbart å få i gang en stor varebil/skapvogn som har gått tom for strøm. Hvis dette skulle skje, er du selv ansvarlig for å tilkalle assistanse og betale for hjelpen med å få i gang bilen igjen.
Skader og forsikring
Hva skjer ved skade på leiebilen?
Når du henter bilen, signerer du også på hvilken tilstand bilen var i da du overtok den. Skader vi har registrert fra før av er markert på en tegning av bilen, som du underskriver på. For å unngå misforståelser og feilbelastninger i etterkant, oppfordrer vi deg til å ta tydelige bilder av bilen fra alle vinkler, både når du henter og når du leverer bilen. Selv om vi er nøye med skadesjekk, hender det at vi kan overse noe. Derfor er det en ekstra «forsikring» for deg å ta bilder, slik at du kan dokumentere det hvis en skade, som vi kanskje ikke oppdager før du leverer bilen, faktisk var der før du hentet den.
Vi foretar skadesjekk av alle våre biler, både før de går ut på leie og etter at de kommer tilbake. Du kan tegne en superforsikring for å redusere egenandelen betydelig – se eget punkt om forsikring og egenandelsreduksjon. Oppdager vi en skade, takseres og belastes kundeforholdet for oppstått skade i henhold til takst og avtalt egenandel.
Merk at du er ansvarlig for skader som oppstår på kjøretøyet mens du leier, uansett om skaden er forskyldt av deg, av en motpart, eller har oppstått uten at du har lagt merke til det – for eksempel ved at noen bulker inn i bilen mens den står parkert. Du har ansvar for bilen helt til den er mottatt hos oss. Det vil si at om du leverer bilen etter åpningstid og leverer nøkkelen i nøkkelinnkastet, så er leiebilen fremdeles ditt ansvar inntil vi får tatt skadesjekk påfølgende morgen, i vår åpningstid.
Skader på biler er en stor utgiftspost for oss, og vi er opptatt av å få belastet for skade på riktig leieforhold. Skadereparasjoner er kostbart i seg selv, og medfører også at bilene blir utilgjengelige for utleie i perioden de er på verksted. Kostnader påløper både i forbindelse med saksbehandling og reparasjonstid. For å redusere kostnaden både for deg som kunde og for oss, etterstreber vi at det ikke oppstår misforståelser, konflikter og unødvendig tidsbruk under skadebehandlingen.
Hvis en skade oppstår er det viktig at du gir oss beskjed, og at du fyller ut en skademelding. Her er det viktig at du fyller ut all relevant info og beskriver hendelsesforløpet. Vårt ærend er ikke å ta stilling til skyldspørsmålet, det overlater vi til forsikringsselskapet. Vi er opptatt av en ryddig, smidig og rettferdig prosess, med minst mulig unødvendig tidsbruk og lavest mulig kostnader både for deg og for oss.
Vi oppfordrer deg til å behandle leiebilen som om den var din egen, kjøre ansvarlig og aktsomt, holde fartsgrensen, og være påpasselig når du rygger eller parkerer, for å unngå unødvendige skader som kan være kostbare og tidkrevende både for deg og oss.
Hvor mye må jeg betale ved skade?
I samarbeid med Tryg Forsikring tilbyr vi en superforsikring som reduserer egenandelen ved skade. For en pris mellom 120 og 224 kr per døgn, avhengig av type bil, reduseres egenandelen til kr 3 000 for personbiler, kr 5 000 for varebiler og 9-setere og kr 7 000 for skapvogner. Uten kjøp av superforsikring ligger våre egenandeler på kr 12 000 for personbiler, kr 15 000 for varebiler og 9-setere og kr 18 000 for skapvogner.. Se hele prisskjemaet på Egenandelsreduksjon/Superforsikring (SCDW). OBS: Tegning av egenandelsreduksjon må gjøres ved leieforholdets start.
Tilbyr dere en forsikring som gir reduksjon i egenandel ved skade?
Se
Egenandelsreduksjon/Superforsikring (SCDW)
Parkering, bom og bøter
Hvem betaler for bompasseringer?
Du som kunde må betale for bompasseringer påløpt under ditt leieforhold. Alle bilene våre har bombrikker, og dine Autopass- og Fremtind-passeringer blir registrert fortløpende og trekkes fra ditt depositum. Merk at private bommer og bomveier ikke alltid har elektronisk registrering med automatisk belastning, men det skal alltid finnes alltid løsninger for å betale selv på stedet eller på nett. Vi forbeholder vi oss retten til å belaste deg for slike passeringer, hvis vi mottar fakturaer eller krav som gjelder ditt leieforhold i etterkant av oppgjøret vårt. Vi legger til et servicegebyr ved alle manuelle belastninger av bomfakturaer, og vi belaster Autopass-bompasseringer med et påslag for administrasjon.
Hvor langt kan jeg kjøre til avtalt pris?
Leieprisen henger sammen med avtalt kjørelengde. Vi tilbyr ikke ubegrenset antall kilometer, men vi gir deg en riktig og forutsigbar pris basert på den forventede kjørelengden. Kjører du lenger enn forventet, belaster vi for det som kalles «overkilometer». Satsene varierer utfra bilstørrelse og type. Personbil varierer mellom 2,50 kr til 5,00 kr per overkilometer. Varebiler og skapvogner ligger mellom 2,50 kr og 6,00 kr per overkilometer.
Hvem betaler for parkering?
I dag har de fleste parkeringsanlegg automatisk skiltgjenkjenning (ANPR), der parkeringen starter og stopper ved inn- og utkjøring, uten at du trenger parkeringsbillett. Det finnes alltid informasjon på stedet om hvordan du kan betale for parkeringen. Det vanligste er å betale direkte på betalingssiden til parkeringsselskapet, eller via app som kan lastes ned. Mange steder har også parkeringsautomater hvor du kan betale for parkering ved å taste inn bilens registreringsnummer – denne står på nøkkelskiltet.
Vi oppfordrer kundene våre til å betale for parkeringen selv, for å unngå dyre gebyrer. Du står selv ansvarlig for parkeringskostnader i perioden du leier bilen. Parkeringer som blir belastet oss i etterkant krever mye manuell håndtering. Derfor tar vi et gebyr per parkering, som for tiden koster 100 kr.
Hva skjer hvis jeg får en parkeringsbot?
Du kan bli ilagt en kontrollsanksjon (p-bot) dersom du parkerer ulovlig eller ikke betaler tilstrekkelig for parkering på lovlig plass, enten det er på offentlig eller privat grunn. Du er ansvarlig for bøter ilagt under ditt leieforhold. Vi oppfordrer deg på det sterkeste til selv å betale eventuelle bøter, og at du gjør det innen betalingsfristen. Gjør du ikke det, vil vi som bileier motta inkassovarsel for boten, samt et forhøyelsesgebyr. Dette vil bli belastet ditt leieforhold. Belasting av bøter som kunde i første runde ikke har betalt selv, er en tidkrevende manuell jobb for oss, og du vil bli belastet et gebyr på minimum 450 kr per viderebelastede bot eller kontrollsanksjon.
Hvor kan jeg parkere min egen bil?
Sentralt i byen er tilgang på parkering svært knapp. Derfor har vi på Bislet dessverre ingen dedikerte parkeringsplasser for å sette igjen din egen bil under leieforholdet. Det er imidlertid svært gode og hyppige kollektivforbindelser til vår lokasjon, som ligger kun et kvartal opp fra buss- og trikkestoppene på Bislett.
Avdelingen vår i Økernveien 147 har egen kundeparkering, hvor du kan sette igjen din egen bil på anvist plass etter avtale. Også hit er det gode kollektivforbindelser.
Populære biler